| Understanding Museum Architecture for Digital Experiences

Μακρά διάρκεια

«Μακρά διάρκεια»

Ωρολόγιο του Ανδρονίκου Κυρρήστου, Ρωμαϊκή Αγορά Αθηνών, 2022

Η ψηφιακή παρέμβαση στο εσωτερικό του Ωρολογίου του Ανδρονίκου Κυρρήστου (ή Αέρηδες), στον αρχαιολογικό χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς Αθηνών, χρησιμοποιεί τα υλικά κατάλοιπα από διαφορετικές περιόδους που διατηρούνται στο μνημείο για να αφηγηθεί τη σύνθετη ιστορία του και τη συνάντηση διαφορετικών ανθρώπων και λειτουργιών.

Το έργο, εξάλεπτης διάρκειας, χρησιμοποιεί τις τεχνολογίες χαρτογράφησης προβολής (projection mapping) στο εσωτερικό του μνημείου, και προσθέτει ένα άυλο, ψηφιακό επίπεδο στις υλικές επιφάνειες του κτηρίου, συνδυάζοντας οπτικές εικόνες (κινούμενο σχέδιο, γραφικά), πρωτότυπη μουσική και αφήγηση.

Ο τίτλος της παρέμβασης, «Μακρά διάρκεια», αντανακλά την κύρια ιδέα του σχεδιασμού, δηλαδή την ιδέα της μεγάλης διάρκειας και από την άποψη της μακράς ιστορίας του μνημείου, και με την  έννοια ότι η ψηφιακή παρέμβαση επιμηκύνει τη διάρκεια επίσκεψης στο μνημείο, επιβραδύνοντας το χρόνο «ανάγνωσης».

 

Κύρια σημεία οπτικoακουστικής αφήγησης

Αφετηρία της εμπειρίας αποτελούν το ίδιο το κτήριο και τα ίχνη από τις διαφορετικές φάσεις της ιστορίας του. Λειτουργούν ταυτόχρονα ως αντικείμενο θέασης και ως μέσο ερμηνείας του παρελθόντος του. Όπως για παράδειγμα,

– τα ίχνη αιγυπτιακού μπλε χρώματος που διατηρούνται στην οροφή του κτηρίου και τονίζονται με την προβολή και υποδηλώνουν ότι σε αυτή παριστανόταν ο έναστρος ουρανός.

– η παράσταση ενός ρωμαϊκού πλοίου, χαραγμένη στον τοίχο,

– ή τα κατάλοιπα της κόγχης «μιχράμπ», μιας κοιλότητας για προσευχή, λαξευμένης στον τοίχο, που τεκμηριώνει ότι, κατά την περίοδο της κατάληψης της πόλης από τους Οθωμανούς, το κτήριο μετατράπηκε σε τεκέ, σε χώρο συγκέντρωσης των δερβίσηδων χορευτών.

Η ψηφιακή παρέμβαση σχεδιάστηκε με στόχο να δημιουργεί αυτό που οι John Falk και Lynn Dierking αποκαλούν μια «παιδευτικά απολαυστική εμπειρία» (educationally enjoyable experience), να εμπλουτίζει την αντίληψη και κατανόηση, και να επαυξάνει την αίσθηση της «παρουσίας» στο χώρο του μνημείου.